nutrix

מחשבים מסלול מחדש

צלחת עם תזונה בריאה

מחשבים מסלול מחדש – הרגלים חדשים לאורח חיים בריא
לכולנו יש הרגלים ולפיהם אנו מתנהלים בצורה שוטפת וכמעט ללא מחשבה מיוחדת. החל ממיקום מתג החשמל בחדר שינה, המקום שבו אנו מניחים את המפתחות, משקפי הראיה ועוד.
הרגלים דומים יש לנו בתחום האכילה, בין אם זה דילוג על ארוחת בוקר, קנייה של “דילים” משתלמים כלכלית אך לא תזונתית דוגמאת קפה ומאפה, אכילה בחוץ, אכילה של מתוק בסיום הארוחה או לצד הקפה, מיעוט בתזוזה במהלך היום ובפעילות גופנית בכלל .
הרגלים אלו לאורך הזמן הופכים לטבע שני, לנורמת התנהגות. אך חשוב לבחון האם הרגלים אלו מועילים לנו או מזיקים  ובמידת הצורך לעצור ולחשב מסלול מחדש , ליצור הרגלים חדשים.

להלן 5 הרגלים “מגונים” והצעה ליצירת הרגלים חדשים:

  • ההרגל –  אכילה מול מסך:
    האמת שאכילה מול מסך הפכה לנו טבעית לחלוטין, הרי במהלך רוב היום אנו מחוברים למסך אז למה לא באכילה.
    כיוון שאכילה מול מסך גורמת להסחת דעת מהאכילה, היעדר תשומת לב למזון הנאכל ולתחושות הגופניות הנלוות לאכילה. כלומר ניתן לאכול ולאכול ללא תחושה של הנאה, שובע וסיפוק מהאוכל. במקרים אלו לרוב אוכלים יותר מדי, מעבר לצורכי הגוף.
    הרגל חדש –  מיינדפולנס
    לנסות להתנתק מהמסך לכמה רגעים, אך גם אם לא מצליחים לגמרי להתנתק, לפחות להוריד הילוך. להסתכל על האוכל, על קצב האכילה ליהנות מהטעמים ולחשוב על התחושות הגופניות הנלוות לאכילה ההנאה, הסיפוק השובע הנעים ועוד.
  • ההרגל- חוסר תנועה: החיים היום אינם מצריכים תנועה, הגעה ממקום למקום נעשית לרוב ברכב או אופניים חשמליים, העבודה התופסת חלק מהותי מהיום,רובה בישיבה, עלייה לעבודה או חזרה הביתה היא במעלית או מדרגות נעות, את האוכל מזמינים בtake away ואין צורך להתאמץ כלל.
    הרגל חדש –  בהדרגה להגביר פעילות
    ולמצוא הזדמנויות לזוז. החל מעלייה ברגל , חניה רחוקה, טיול עם הכלב, ואפילו לנסות כל שעה לקום לסיבוב הליכה קצר. לחפש את הרווח בתנועה, חשוב לזכור כי כמו כל הרגל בהתחלה זה קשה ומלאכותי אך בהחלט עם הזמן הופך לטבע שני.
  • ההרגל- מתפתים ל”דילים” זמינים לדוגמא קפה ומאפה, כריך עם חטיף אנרגיה, 3 חטיפי שוקולד ב-10 ₪ , 4 לחמניות ב-10 ₪  ועוד. “דילים” הגורמים לנו בסופו של דבר לאכול יותר ממה שתכננו ו/או רצינו, ולרוב גם עתירי שומן וסוכר.
    הרגל חדש – ללמוד את החולשות שלנו
    ובמידה וניתן להתרחק ולהימנע מקנייה במקומות מסוימים המועדים לפורענות (לדוגמא בית מאפה מיוחד, חנות נוחות בתחנת דלק ועוד), או לחלופין להזמין בטלפון ולהגיע רק לאסוף את הקנייה, כך מנטרלים את הפיתוי הויזואלי בעת הקנייה. אפשר גם להתחיל לאמן את שריר הסירוב, לדמיין מראש את המסלול החדש איך מגיעים לאותו בית קפה ומזמינים קפה בלבד, כאשר המוכר/ת מציעה לקנות 2 במחיר מיוחד מסרבים, וכדומה.
  • ההרגל- להתעלם מהצורך לאכול: לתת עדיפות למשימות מבלי להכניס ללוח הזמנים מקום לאכילה. רובינו מתחילים את היום במרוץ נגד השעון להגיע לעבודה בזמן , להספיק את כל המשימות להיום, לדאוג למשימות של ניהול הבית ועוד ועוד. כל כך מרוכזים בעשייה ששוכחים ואף דוחקים את האכילה לסוף סדר העדיפויות. לא מתפנים לאכול בזמן המתאים אלא מאוחר מדי כאשר כבר מאוד רעבים. ולעיתים רק אז נגשים להזמין את האוכל מה שגורר עיכוב נוסף ומגיעים לאכילה מרעב מוגבר, תחושת חסך, חוסר ריכוז עייפות עצבנות ואי שקט פיזיולוגי הנובע ממחסור אנרגיה לגוף.
    לרוב במצב זה בחירות המזון הן פחות בריאות, עשירות בסוכר ושומן., האכילה מהירה עד תחושת פיצוץ, וגוררת אחריה תחושה פיזית לא טובה, עייפות וכבדות.
    הרגל חדש – להכניס את האכילה לתכנון היום
    מתוך הבנה שכאשר הגוף מקבל את האנרגיה שצריך בזמן הנכון היעילות שלנו עולה. נוכל לתפקד טוב יותר ומהר יותר כאשר אוכלים בזמן. מעבר לכך כאשר קובעים שעות קבועות לאכילה הגוף, באופן המותאם אישית לכל אחד, ניתן לעשות בחירות מושכלות וטובות יותר תזונתית. כלומר לאכול בריא יותר, לשלב ירקות, דגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים, חלבון התורם לתחושת שובע לאורך זמן ועוד. לכן בתכנון היום מומלץ להכניס זמני ארוחות ולהשתדל להיצמד אליהם.

לסיכום לכולנו הרגלים המקלים עלינו את התנהלות היום יום, אך מפעם לפעם מומלץ לעצור ולבדוק האם הרגלים אלו תורמים לנו או פוגעים בנו. בעיקר בתחום האכילה המהווה בסיס ראשוני להתנהלות כללית.

Scroll Up