nutrix

ירידה במשקל בגישת ה”נון דיאט”

בשנים האחרונות השיח על משקל, דיאטה, מראה גוף הפך להיות שכיח מאוד.
כמעט אין תוכנית בוקר שלא מתעסקת בלייף סטייל, בריאות ותזונה, בכל עיתון יש מהדורה הקשורה לנושא, ובטח באינטרנט יש מידע רב בנוגע לתזונה, דיאטה טיפים מתכונים ועוד ועוד.
יחד עם שפע המידע והמודעות ממדי עודף המשקל וההשמנה הולכים ועולים עם השנים, פרדוקס שגורם לעצור ולחשוב מחדש על כל נושא הדיאטה.

הסיבות לעלייה במשקל
הסיבות לעלייה במשקל רבות ומגוונות, החל מגנטיקה – שאותה אין לנו אפשרות לשנות, סביבה לא פשוטה כלל מבחינת תזונה, שפע ועושר של אוכל בכלל וסוכר בפרט הגורם בקלות לאכילת יתר.
סיבות התנהגותיות של אכילת פיצוי, עייפות, שעמום, חוסר סדר וקושי בהתארגנות עם אוכל ירידה בפעילות הגופנית ובתזוזה בכלל ועוד ועוד.
הבעיה המרכזית שדיאטות במובן הקלאסי של תפריט אכילה מצומצם ומוקפד, הימנעות ממאכלים מסויימים וצמצום, פשוט לא עובד. הנתונים מראים כי 95-97% מהיורדים במשקל עולים את המשקל חזרה.

אז מה עושים?!?!

  • מכבדים גנטיקה- כלומר השאיפות למידה “0” או “00” לעיתים חוזרות אלינו כמו בומרנג. המטרה להציב יעדים ריאלים, בזמן ריאלי.
    ולזכור הראש חזק אבל לא הכל בראש!! יש גוף ופיזיולוגיה שאי אפשר להתעלם ממנה
  • מפסיקים להילחם מתחילים לחקור ולבנות סדר יום לאכילה – מתוך הבנה שדיאטה נוקשה מדי היא זו שגורמת גם למנגנוני פיצוי פיזיולוגים כגון רעב מוגבר, עקב ירידה בהורמון השובע, ירידה בחילוף חומרים במנוחה (כמות הקלוריות אשר שורפים ביממה במנוחה)

ופסיכולוגים: אלמנט של הימנעות ממאכלים מסוימים וצמצום אכילה הגורמים לתחושת קיפוח הגוררת אכילת פיצוי, תחושת כישלון וחוסר שליטה.
לכן מתחילים לבנות סדר יום לאכילה, ארוחות בשעות יחסית קבועות עוזרות לווסת את הכמויות, כך שלא מגיעים רעבים מאוד לארוחות ואוכלים ללא היכר.
עבודה על הרכב הארוחה, מתוך הבנה שהשילוב של חלבון, פחמימה וירקות עוזר לתחושת השובע בטווח הקצר והארוך.
מתחילים לחקור את הסיבות לאכילה שאינן קשורות לרעב- ואיך ניתן להחליף את ההרגל של אכילה לא מרעב.

  • מתייחסים לאכילה ולהתנהגות האכילה לא רק למשקל – כאשר עובדים על האכילה מתוך מטרה לשפר את הרגלי האכילה ולשפר את הבריאות,  הירידה במשקל הינו תוצר הלוואי לתהליך.
    כלומר כאשר עובדים על אכילה איטית יותר, על איך מסיימים ארוחה בשובע ,למרות שיש עוד אוכל על השולחן,  על אכילה מודעת ולא בהיסח הדעת ( מצלחות הילדים, מול מסך, ברכב ועוד). אז הכמויות משתנות וכך ניתן לראות את הירידה במשקל.
  • לוקחים בחשבון שזה ייקח זמן, ולעיתים לא מעט זמן – זה החלק הקשה, היום כולנו אוהבים, ובצדק, לקבל את מבוקשנו כאן ועכשיו ומייד. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבירידה במשקל אין קיצורי דרך, כמו שהמשקל לא עלה ב-3 חודשים הוא גם לא יכול לרדת ב-3 חודשים.

ההבנה שזהו תהליך לכל החיים היא הבנה חשובה ולא פשוטה.
אך עוזר לזכור תמיד את הסטטיסטיקה לגבי עלייה חזרה במשקל.

  • משלבים פעילות גופנית כל הזמן –  פעילות גופנית לבדה אינה גורמת לירידה במשקל, אלא תורמת לשימור הירידה ולשיפור בריאותי.

המצאות במסגרת של פעילות גופנית עוזרת לשנות הרגלים ולשמר אותם.
לא חייבים להיות באותה מסגרת, אך לדעת שפעילות גופנית חייבת להיות חלק מהחיים באופן יזום.

לסיכום בצעדים קטנים ובהתמדה אפשר לעשות שינוי גדול.
בהצלחה!!!

Scroll Up