nutrix

הילד לא אוכל ירקות?

מה עושים שהילד לא אוכל ירקות ופירות ?
הורים רבים דואגים לבריאות ילדיהם, כיוון שהם אינם אוכלים פירות וירקות. למרות ניסיונות עיקשים, הסברים מחכימים מצד ההורים, הילדים עדיין מסרבים. מהי חשיבות הפירות והירקות לילדים, כמה צריך לאכול ביום ואיך ניתן לעודד אותם לטעום ירקות?

חשיבות הירקות לילדים
ירקות ופירות מכילים ויטמינים ומינרלים, החיוניים לגוף, כלומר הגוף לא יכול לתפקד כראוי בלעדיהם. את רוב הויטמינים איננו יכולים לייצר ולכן חייבים לצרוך אותם דרך האוכל, אנו צריכים אותם בכמויות קטנות אך היעדרם מהתפריט יכול להיות קטלני. הזיכרון הצרוב של מקרה רמדיה, שבו תחליף החלב היה חסר בויטמין B1  ההוביל למוות של ילדים, ולפגיעה באחרים, הינה  דוגמא קיצונית ומוחשית להשפעה של חוסר כרוני בויטמינים.

בנוסף פירות וירקות מכילים פיט וכימיקלים, אלו תרכובות טבעיות המעניקות לפרי והירק את צבעם ולהם תכונות המגנות על הגוף, החל מבריאות העין, הגנה על הלב, מניעת מחלות, דלקות ועוד.

כמה ירקות ופירות מומלץ לאכול ביום?
המטרה הינה לקבל את כל הויטמינים והמינרלים להם הגוף זקוק, לכן ההנחיה היא 5 צבעים ביום.
כל צבע מעיד על רכיבי תזונה שונים ויתרונות שונים.

כיצד נעודד את הילדים לאכול ירקות?

  1. לא מכריחים! לפעמים דחיפה חזקה מדי עלולה לגרום לתוצאה הפוכה.  מוטב להניח לדברים ולנסות לאחר תקופת צינון בדרך מקורית אחרת. המטרה שהילד ירצה לבד לטעום ירקות.
  2. דוגמא אישית כאשר ההורים אוכלים ירקות ופירות, והם זמינים בבית יש סיכוי גדול יותר שהילד יסכים לטעום. ילדים לומדים דרך חיקוי בצורה הטובה ביותר. לדאוג להגיש את הירקות בצורה קבועה, לתת לילד חופש בחירה ולכבד את החלטתו.
  3. שיתוף ואחריותלשלב את הילד בהכנה והגשת הירקות, לילדים קטנים ניתן לבקש להוציא מהמקרר, לשטוף, “לצלחת” (לסדר את הירקות/פירות החתוכים על הצלחת) להוסיף תבלינים ולערבב. לגדולים יותר ניתן לתת לקלף ואף לחתוך את הירקות.
  4. משחק תפקידים בתפקיד הראשי הירקות, בתפקיד המפעילים הילד וההורים.  חותכים מגוון ירקות ומתחילים לספר סיפור לדוגמה: הגזר והמלפפון יצאו לטיול ושיחקו בגינה ופתאום פגשו את מר כרובית שיחקו “שבו הביתה” הישר לתוך הפה….
  5. יצירה עם ירקות ופירות לחתוך את הירקות והפירות בצורות שונות ולהתחיל ליצור מהם דמויות, מקומות לדוגמא פרח מגמבה, גבעול ממלפפון, בית עם גג מפטריה, אופנים וכדומה.  היצירה עם ירקות היא בלתי מוגבלת, מאפשרת לפתח את הדימיון, לגעת בירקות ובסיום אולי אף לאכול אותם.
  6. שילוב ירקות במאכלים לשלב את הירקות במאכלים קיימי – בהסכמה ושיתוף כמובן.  לדוגמא בחביתה פטריות, בצל, פטרוזיליה,  “כריך אוטו” עם הגה וגלגלים מירקות, פיצה ועליה צורות גיאומטריות מירקות ועוד. זה יהפוך את המאכל לצבעוני יותר ואטרקטיבי יותר.
  7. מי אני? ניחוש בעיניים עצומות מבקשים מהילד לעצום עיניים ושמים בידיו ירק/ פרי כלשהו מבקשים ממנו לנחש מהו ע”י חוש המישוש/ חוש הטעם ואפשר גם להתחלף בתפקידים כך שהילד יבקש מכם לחוש ולנחש מהו הירק.
  8. מבחן אומץ” – פעם בשבוע מנסים פרי או ירק מסוים. אבל אין הכוונה לפרי שלם אלא לביס קטן, קטנטן ואם זה עובר בשלום אפשר לנסות קצת יותר גדול.

המשחק בירקות ישנה את תדמיתם של הירקות כמאיימים ומנוכרים לעולמו של הילד ויהפכו לכלי משחק ידידותי ומזמין. ייתכן והמשחק יעודד את הילד לטעום ולהתנסות בירקות שסירב לאכול מצלחתו עד כה. אך גם אם המשחק לא יגרום לו ממש לאכול מהירקות בשלב זה, עצם המשחק והעיסוק בירקות  יקרב את הילד צעד אחד קדימה בכיוון הטעימה.

Scroll Up